Meer veiligheid

Meer veiligheid

Meer veiligheid

Het is erg moeilijk om in 2021 nog te aanvaarden dat mensen sterven in het verkeer. Autofabrikanten begrijpen dit en gebruiken dit argument dan ook om de toename van de grootte en zwaarte van de verkochte voertuigen te rechtvaardigen. Met andere woorden, hoe groter uw auto, hoe veiliger ú bent bij een ongeval.

🏎

Gevaarlijke bestuurders

In België concludeerde het VIAS-instituut dat bestuurders in een SUV meer risicogedrag vertonen, wanneer zij met een groter, krachtiger voertuig rijden. “In termen van verkeersveiligheid is dit geen goede zaak, in tegenstelling tot wat autofabrikanten argumenteren”, zegt Benoît Godart, woordvoerder van het VIAS-instituut. 

Hij vervolgt: “Verkeersdrempels remmen hen veel minder af dan een normaal voertuig. Kortom, het is een type voertuig waarin je hoog kunt zitten, in een zwaarder voertuig, en dat is dan jammer voor de anderen. Het is een schande voor ieders veiligheid, om nog maar te zwijgen over de ecologische impact. Eerlijk gezegd, rijden met een 4X4 in een stedelijke omgeving is totaal krankzinnig. Dit is noch de toekomst van de mobiliteit, noch van de auto. We kunnen hopen dat we richting auto’s gaan die minder vervuilen en veiliger zijn voor iedereen, ook voor voetgangers en fietsers. (Bron : RTL)

🚶🏼🚶🏾‍♂️🚶🏻‍♀️

Voor actieve modi

Er is echter geen garantie voor andere weggebruikers om u heen. Volgens een onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) zijn SUV’s dodelijker voor voetgangers dan traditionele auto’s. (Bronnen: Autoplus et Tous à pied)

Ze zijn ook gevaarlijk voor inzittenden van kleinere auto’s of fietsers in geval van een botsing. 

✋🏻

STOP!

Voor meer veiligheid en om de verspreiding van onjuiste beelden over SUV’s te beperken, vragen wij om een regulering van autoreclame door reclame voor SUV’s te verbieden.

👇🏻